Blogg

REKLAMETRYNENE

Det var bare stress å begynne på jobb igjen etter høstferien. I tillegg til maset fra kunder lå det også hundrevis av meldinger fra vanlige folk – som ville fortelle meg hvor enestående jeg var på TV.

«Takk, jeg vet det», svarte jeg.

Jeg fryktet at det kunne ligge frierbrev eller dickpics i innboksen – men det gjorde det heldigvis ikke.

Men jeg fant en møteinnkalling fra reklameavdelingen hos Appex. De hadde kalt møtet for «VIP branding in social media». Hva var det nå hønsehjernene hadde funnet på?

Jeg tok en kjapp telefon til bloggmanager Pål.

«Hva faen er det nå dere holder på med?», sa jeg.

«Er det ikke såkalt VIP branding vi har holdt på med i snart 2 år?»

I følge Pål var dette overhodet ikke hans idé. Det var visstnok slik at adm. dir. Tore Fremmersvik hadde sett meg på TV og funnet ut at de måtte smi mens jernet er varmt. Tore mente at han kunne involvere seg direkte i den kreative prosessen for å optimalisere brandingen.

For høflighets skyld møtte jeg opp til avtalt tid.

Pål og Tore hadde rigget seg til med en fancy multimedia presentasjon i det største møterommet.

De serverte også varm lunsj med dessert. Har svimlingene tenkt å fakturere meg for denne kosepraten?

Tore begynte med å gratulere meg med alle mine supersuksesser. Alle målingene viste at bloggen var ekstremt vellykket – og at alle nå vet hvem jeg er. «Storytelling is the future of branding – og nå er tiden inne for å melke suksessen», sa Tore.

«To milk the brand», gliste Pål.

“Dere to må åpenbart ha sovet dere gjennom brandingtimene på Markedsakademiet», sa jeg. «To milk the brand» er totalt feil begrep – det dere kanskje tenker på heter «Tapping the brand», som i dette tilfellet er Champisbloggen.»

«Har ingen av dere noen formell kompetanse innen merkevarebygging!?»

Begge to var kjapt frempå og beklaget begrepsbruken. Det var visstnok ikke så enkelt med alle disse engelske faguttrykkene – siden ingen av dem var spesielt stive i engelsk.

«Javel. Og hva er den nye og revolusjonerende planen?», spurte jeg.

«Profesjonalisering», sa Tore.

«To professionalize the brand», nikket Pål.

Etter en lang seanse der begge forsøkte å forklare hva de mente med profesjonalisering av Champisbloggen – ble det bare mer og mer tydelig at alt de egentlig ønsket seg var å få trynene sine inn på neste bloggbilde.

«Ok», sa jeg. «Dere får bli med på neste bloggbilde – men da kan dere bare drite i å fakturere meg for dette møtet!»

Begge smilte fra øre til øre – mens Tore bekreftet at «fakturering naturligvis ikke kom på tale».

Hvordan havnet egentlig jeg i klørne på disse reklametrynene?

Idioter hele gjengen!

Truls Lea - Meglerhuset Lea

Truls Lea

Stilling
Daglig og faglig leder / Advokat MNA / Megler
Telefon
Ring Truls Lea på 901 28 086
E-post
Send e-post til Rolf Henry Pedersen på truls@meglerlea.no
Truls Lea er daglig leder, advokat og megler i Meglerhuset Lea & Partnere. I sin livsstilsblogg tar han deg med bak kulissene i sitt glamorøse liv som Champagnemegler. Det er sannheten som svir...

DIRTY DANCING

Det er ingen tvil om at jeg er humorkongen på kontoret. Det er selvfølgelig ikke bare på Champisbloggen jeg er hysterisk morsom. Hver eneste arbeidsdag er full av mine treffende kommentarer og vittige spydigheter om de ansatte. Å le av andre gir arbeidsdagen det lille ekstra. Favoritten min er å kommentere antrekk eller frisyre – […]

Les mer

MIDTLIVSKRISE – LIKSOM..

Jeg har alltid vært strålende fornøyd med mitt eget utseende. Høy, mørk og topptrent – what´s not to like? Det at jeg er litt tynn i luggen har aldri plaget meg. Dessuten har jeg spart en liten formue på frisør, shampo og hårgele. Penger spart er penger tjent. Av en eller annen grunn ble utseende […]

Les mer

«BILLIG» – LIKSOM…

I et svakt øyeblikk takket jeg ja til å selge enda en av onkel Eriks eiendommer. Fyren eier hus over alt. Det var i realiteten umulig å si nei siden vi er nære slektninger. Dessuten gir han seg aldri – og jeg var ikke i humør til å krangle i timevis. «Stjerneadvokat selger billig praktvilla […]

Les mer
Gå til bloggarkivet