Blogg

I DON´T FLY COACH

I fjor høst aksepterte jeg et tilbud om å være toastmaster i det jeg trodde var et kjendisbryllup i Praha. Det virket som en god idé.

I dag, når det er mindre enn en uke til avreise, fremstår det som uforståelig at jeg i det hele tatt vurderte tilbudet. Det kommer naturligvis ikke til å være andre kjendiser der. Alle de andre er vanlige folk.

Det blir 4 dager av mitt liv jeg aldri får tilbake.

Å henge rundt i Praha med en gjeng idioter stinker av stress og lidelse. Og det blir bare verre. I går leste jeg gjennom kontrakten og det viser seg at jeg kun får 50 lapper + reise og opphold. 50 lapper – det er mindre enn jeg tar for en vanlig 40 årsdag!

Jeg var ikke edru da jeg aksepterte betingelsene, men selvpåført rus gir ingen strafferabatt. Det er noe alle vet.

I dag mottok jeg flybilletter og hotelinfo. Billetter bakerst i flyet, og et hotell som ut fra bildene minner mer om et narko-hospits i en forstad til Moskva. På 70-tallet.

Jeg måtte ta affære og prøve å finne en veg ut av dette bedritne arrangementet.

Jeg kontaktet brudgommen, en skrue ved navn Per Heggen, som ifølge infoen jobber som Senior drilling fluid spezialist. Tittelen gav meg et lite håp om at han var bemidlet. Men det viste seg, som fryktet, at han var en helt vanlig fyr som skulle gifte seg for 2. eller 3. gang.

Han hadde for lengst brukt opp alt han eier og har på bryllupet. «Jeg slår på stortromma denne gang siden det antakelig er det siste bryllupet der mine gamle foreldre kan delta», kunne han fortelle.

«Men du kan ikke hyre inn meg, Norges beste toppblogger, og forvente at jeg skal fly bakerst i flyet og bo i slummen», sa jeg. «Hvis du vil ha kvalitet, må du betale det det koster med første klasse på fly og 6 stjerner på Hotell!». «Bla bla bla, dessverre blakk», svarte brudgommen og viste til kontrakten.

Jeg var stuck i et helt vanlig bryllup, med helt vanlige folk – mennesker helt uten penger og nødvendig klasse. Og på toppen av alt kunne bryllupsplanleggeren røpe at brudeparet er middelaldrende seriemonogamister.

Unge vakre gjester fantes ikke på gjestelisten – kun middelaldrende par og deres enda eldre foreldre.

Faen! Faen! Faen!

Det endte med at jeg kontaktet en bekjent som eier en andel i et privatfly. Etter å ha hørt den tårevåte historien gikk han med på å fly meg ned med landing 2 timer før vielsen, og hjem 2 timer etter middagen.

Akkurat nok tid til å vinne festen. Perfekt.

Det eneste han forlangte var 100 lapper + bilde av flyet på bloggen. «Seff», sa jeg. Consider it done.

I don´t fly coach!

Ring Truls Lea på 901 28 086
E-post
Send e-post til Rolf Henry Pedersen på truls@meglerlea.no
Truls Lea er daglig leder, advokat og megler i Meglerhuset Lea & Partnere. I sin livsstilsblogg tar han deg med bak kulissene i sitt glamorøse liv som Champagnemegler. Det er sannheten som svir...

GAMMAL ALKIS

Tidlig i morges ringte min aldrende far rett fra frokostbordet. Han hadde visstnok satt kaffen i halsen da han så et bilde av meg i papiravisen. Jeg holder ikke papiravisen – og jeg visste derfor ikke hva han bablet om. Fyren har muligens blitt litt småsenil i det siste. «Du ser ut som en gammal […]

FULLMEKTIGEN

Da tiden var inne for å utvide meglerstaben var jeg krystallklar på hva jeg var ute etter: En kjekkas med glimt i øyet på ca. 35 år. For ordens skyld tok jeg inn litt av hvert på intervju – for å ha litt å velge mellom. Etter noen runder med knallharde kryssforhør, endte jeg opp […]

EVENTMANAGER?

I helgen gjorde jeg enda en eventjobb – denne gang på Sandve, Karmøys ukjente perle. Konseptet mitt består av 50% sludder og 50% tant og fjas. Siden det funker 110% kjører jeg alltid det samme opplegget hver gang. Veni – vidi – vici. Bortsett fra promillen – både min egen og gjestenes – er det […]